7 nov - Med hotellcheck, servicekontor och souk al-Had!

Morgonen var kylig och jag valde att sitta i sängen och käka frulle idag. Kan visserligen sätta mig i soffan framför soffbordet men det funkar inte riktigt. Soffbordets skiva är i soffans sitthöjd... Ingen bekväm ställning. Bättre att ställa upp två kuddar mot huvudänden och sitta med raklånga ben i sängen, helt klart!

Satte på en tvättmaskin (= en avskuren vattenflaska där jag håller tvättmedel och varmtvatten. Den är räfflad på sidorna och det fungerar som tvättbräda ha ha)


Klockan tio över åtta ringde telefonen och det var ospecgästen som undrade hur det gick med andra hotellförslaget. Jag förklarade vad klockan var och att man inte börjar jobba förrän nio, vilket innebar att jag inte hade något besked till henne. Hon bestämde sig då för att nappa på rummet jag ordnade igår. Jag fixade detta med hotellet och lämnade detta kapitel. Måtte det motsvara förväntningarna!

Jag stannade hemma och jobbade på förmiddagen så jag kunde äta middag hemma för att spara pengar.* Halv ett drog jag mig mot kontoret och sammanstrålade med Therese och vi promenerade bort till hotellet för att kolla rummen som vår ospecgäst klagat på.

Vi mötte en stammis på hotellet som jag hade på min buss för två veckor sedan. Jag frågade lite hur han hade det och han svarade "Jag har det helt fantastiskt. Kan man hade på annat sätt här?" Härlig inställning. Han tillhör visserligen den resvana kategorin som vet vad han beställer och vart han kommer någonstans. Han väljer dessutom alltid aktuellt hotell för läget (mitt i centrum med hiss, pool och frukostmatsal), de enkla stora lägenheterna och personalen. Och faktum är att han är den typiska gästen på det här hotellet, som hade bland de högsta betygen förra säsongen!!!
Om någon kommer ner och ska hälsa på använder vi alltid det hotellet av precis samma anledningar!
Och rummen som vi kollade såg ut precis som förra gången vi var där. Faktum är att jag hade flyttat dit idag om jag fick.
Lägenheterna är stora med sovalkov (gissar runt 50 kvm för den påminner om lägenheten på Råssnäsvägen i Motala)  och badrummet är delat (badkar med dusch och bidé i ena avdelningen och toaletten i den andra). Det finns en balkong med utemöbler där man kan sitta och njuta av livet PLUS att på det här hotellet finns köksbord och stolar INNE. Lägenheterna är bättre än där jag bor!

Jag bor 30 minuters promenad från centrum. Jag måste sitta på balkongen om jag ska sitta drägligt, Dubbelsäng med två sängbord och soffa med soffbord och två trästolar har jag i samma rum och det är väl kanske dryga 30 kvm. Det finns ingen garderob där jag kan hänga kläder utan får ha en klädställning bredvid soffan. Jag har duschkabin (och jag som älskar att fruffa i badkar en kylig kväll!)
Där bor jag i ett halvår och har som HEM. Men det skulle ALDRIG falla mig in att klaga! Jag vet förutsättningarna för mitt jobb och att då få eget boendeoch slipper dela lägenhet, kan man göra annat än att glädjas till 110%??? Nej, just det! Jag är JÄTTEGLAD för min lägenhet i Agadir!

Vi stannade på Duvette (som också serverar öl, vilket märktes på några högljudda gäster) och tog en kaffe för att sedan gå till servicekontoret som hade öppet 15-18 idag också. Jag började med min avräkning men fick lämna den ofärdig eftersom jag hade promenad i Souk al-Had på eftermiddagen.

Hade en rolig chaufför som försökte lära mig 'Tazjleheit' (berberspråket i Agadir) utan större framgång och mötte sedan mina gäster framför ingång nummer 6. Jag förklarade vad som fanns där inne och var men vi gick faktiskt ihop hela tiden. Jättetrevliga människor!
Plötsligt hoppade en ung man fram och frågade om jag var svensk och kunde hjälpa honom med ett brev till Sverige. Vi följde med honom till en krydd"butik" och jag skrev brevet till hans vän, Patrik. Vi blev bjudna på berberté som tack och gick sedan vidare.
Jag spenderade denna söndag 24 kronor på en plastbalja, fotfil (med pimpsten, borste, sandpapper samt rasp) och ett halvt kilo miniplommontomater. På väg därifrån träffade vi några gäster som hade varit i souken tidigare men nu var tillbaka för att kolla in kött/fågelavdelningarna. De hade missat dem tidigare. Jag förklarade hur de skulle gå och önskade lycka till innan jag hoppade in i taxin vi haffat och som tog mig hem.

Vad det gäller köttavdelningen så säljer man kött från får, get och ko och du kan få se allt från biffar och filéer till avhuggna huvuden, flådda eller med skinn. På fågelavdelningen säljs ägg och levande höns, kalkoner och kaniner. Du kan välja ett djur och de kan flå den medan du väntar... vilket så klart innebär att den dör först framför dig. Djur här är ofta ickevarelser och hanteringen kan kännas grym...  Är man djurvän måste man stänga av och inse att det är så man gör här! Mår man dåligt av det - så väljer man att inte gå dit! Jag menar, varför ens utsätta sig för upplevelsen?

På kvällen blev det ett par telefonsamtal om morgondagen och möte med ospecgästerna som nu är nöjda.

Jag stekte på strimlad bacon och hällde i min kaffemjölk och tog pastan som blivit över igår. Supergott! Prövade att sitta ute men det var alldeles för kallt denna afton. Såg diset framför Atlasbergen och vet att det är sämre väder på väg till imorgon. På yr.no står det att det ska bli regn några dagar denna vecka... Dags för regnperioden att göra sig påmind kanske? http://www.yr.no - Agadir

Antal steg i dag 5327

* Hade gett 150 av mina Dirham i dricks från egen plånbok på statsrundturen eftersom gästerna missade detta (och jag inte sa till, vilket kanske behövs) och jag vill att chaufförerna ska få det de ska ha, så att säga. Jag skämdes över att bara ett par (som rest på rundresa i Jordanien tidigare, faktiskt) la dricks i min chaufförs kepa.
I de flesta länder är det brukligt att man ger dricks hela tiden, överallt och till alla men generellt är svenska gäster inte bekanta med detta och är kända som dåliga dricksare till och med.
I Egypten körde man till exempel hellre amerikanare, tyskar och ryssar än svenskar för då fick de bra med dricks varje gång... När jag själv bad gästerna om dricks till chaufförerna i Egypten, blev en del sura och tyckte att det skulle ingå i priset.
Men hallå?! Tänk lite. Ska det läggas på biljettpriset, ska det dessutom skattas för och resultatet blir
1. att pengarna hamnar hos agenten. Lönerna inte kommer gå upp bara för att dricksen läggs på.
2. Agenten behöver höja priset till Apollo eftersom man måste skatta för pengarna vilket resulterar i dyrare utflykter.
Chauffören som gjort jobbet får ingenting extra för det och i många länder är lönerna så dåliga (Här i Marocko är minimilönen motsvarande ca 1500 kronor (!) och lägsta hyran 1200 i änden av stan i ett slitet område) Försök överlev på det om du kan!
Ibland önskar jag att semesterfirare var bättre pålästa om landet de väljer att semestra i...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0