16 januari - Bäddfåtöljen Lycksele Lövås och TP på Hamlet

Vilken dag!
Och jag vet att jag är entusiastisk över de flesta dagar jag skriver om men ni förstår, ingen är den andre lik. Jag tror alla har det så men kanske inte ser det. De tycker inte att de har något att skriva om. Men sånt förstår inte jag. Jag har ALLTID något att skriva om - och mycket haha.


Bild tagen med M009


Idag startade dagen med ett oerhört intressant projekt. Nämligen att söka information om mitt piano som jag har tänkt att sälja. Det resulterade i inlägget om "Baumgardts Lilla Standard" och en nostalgi tripp i det förflutna ochen känsla av att det nog skulle bli svårt att sälja till vem som helst, om ens alls... Men bloggen hoppas jag vara klar med under morgondagen.


Bild tagen med K800i

Efterforskningarna om pianofabriken och pianot tog iallafall hela förmiddagen. Per åkte till sommarstugan med Jonzon för att mata fåglarna och pimpla hem lunchen. Det blev två aborrar där den ena vägde runt 5 hekto och skulle bli lunchen. Men först hade vi ett uppdrag.

Igår hade jag surfat runt och titta på sänglösningar till mitt Reträtt-rum (retreat kallas det ju så snyggt men jag kände att jag ville ha ett svenska namn på det och då blir det Reträtt). Jag hade ju en tanke på att ha sängskåp med 90-sängen som stod i rummet men så bestämde vi att sängen skulle in i Millas gamla rum som vi ska ha som gäst rum (vi har ju så mycket gäster, som Martina sa.) Men så fick jag en uppenbarelse - jag skulle ha en bäddbar fåtölj, så klart. Jag får en sittplats OCH jag får en säng- två flugor på smällen. Guuuuuuuuuuuud, vad smart!

Surfade in på ikea.se och hittade några stycken och fastnade för Lycksele Lövås (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S89860138) DEN var intressant, tyckte jag och skrev upp den på min ATT KÖPA-lista. Men så fick jag för mig att kolla om det fanns några varianter på blocket och sökte efter Bäddfåtölj - och kan ni tänka er där på skärmen uppenbarade sig en en blå och vitrandig Lycksele Lövås bäddfåtölj för 650 kronor. Men färg på klädseln går att göra något åt och var att anse som en petitess. Men 650 kronor mot 1895? Vilket klipp!
Så fick jag för mig att det kunde kanske finnas FLER av samma modell och sökte igen och vad tror ni jag fick SEEEEEEEEE. Oh my God! Där fanns en men för den fantastiska summan utav 300 kronor. Inom fem minuter hade jag ringt och bestämt att vi skulle komma och hämta den i helgen - och det gjorde vi innan lunchen.
Nu hade jag sparat 350 kronor och fått första inventarie till min Reträtt! Jag var såååååååååååå förnöjd.
Slängde in klädslar i tvätten och imorgon vill jag nog testa att sova i den.
För det är nog någon hake, det är så många som säljer av med denna produkt. Antingen beror det på att den inte är tillräckligt bra eller helt enkelt för att man ser den som en temporär lösning. Men det vet jag i övermorgon!


Fiskarna låg kvar i plastpåsen när jag bestämde mig för typ Frukostkorv till lunch. Jag skriver TYP för Per hade köp Rishultskorv som visade inte vara vår kopp té. Den smakade inte särskilt och det var mycket ris i, fast det kunde man ha gissat av namnet att döma...


Satt vid datorn ytterligare ett par halvtimmar innan det var dags att åka till Hamlet. Ida, AnnSofie, Gittan, Kicka, Anette S, Milla och Jens visste jag skulle komma men så kom en VERKLIG överraskning. Anette Meltzer (f Wikvist min gamla klasskompis från grundskolan som jag inte har sett ordenligt sedan jag slutade 9:an 1979!!!) Men det blev MÅNGA och en del högljudda skratt! En eftermiddag med glädje som förtecken!

Annette S, som var den som bjöd mig på Planksteken idag (Tack snälla Anette S för den!) ska tillbaka till El Gouna och skulle äta Kamelbiff den här gången. Jag rekommenderad mitt favvoställe i Hugget, Bodiehn's mellan hotel Arabella och Arabia. De är ensamma om att kunna tillaga dylik maträtt så den blir perfekt. Oh, vad jag längtar efter deras Kamel!!! (Annette finns inte med på bild tyvärr)


(Foto: AnnSofie)

Tack Facebook, vill jag säga. För utan detta sociala nätverk hade det inte varit möjligt att träffa Anette M efter 32 år. Och vilken glädje det var. Alltså, jag vet inte vad det beror på men mina gamla vänner är det så lätt att ta upp kontakten med. Det är som om var borta på toaletten fem minuter så tar man bara vid och pratar. Jag kan inte FATTA att vi inte har setts vid samma bord på 32 år. Helt sjukt! Och ashäftigt! Jag hade PRECIS för mig att hon och jag hade lagat pannkakorna på fredagsluncherna när vi gick på Kvinnebyskolan... men det var nog hennes mamma. Det hade jag glömt. Likaså har jag glömt vad jag spelade på julspelen i samma skola under överinseende av vår kära lärarinna Agneta Byrmo. Anette hade alltid fått spela Ängel, kanske pga sitt ljusa ånga hår. Undrar om jag fick kanske spela åsnebakdel och helt enkelt förträngt det?
Nu har iallafall Anette flyttat tillbaka till Linköping, skaffat sommartorp dit vi alla blev bjudna på renoveringhelg och grillparty. Det ser jag fram emot ha ha. Men Anette och Ida, skippa Ruccolan till köttet! Här är det Isbergssallad som gäller.

Ida var hungrig och åt Plankstek med extra lökringar från undertecknad och doppade pommesfrites i chokladsås!  Men det var inte färdig ätit vid huvudrätten. Det skulle ju vara efterrätt också... Hm vad skulle man välja?


(Foto: Gittan)

Hovdessert blev det för majoriteteten medan det blev kaffe och päronkonjak för AnnSofie.


(Foto: Gittan)



"Vi lider av Kalori Magnetism", menade Gittan och det lät som en sjukdom men hon själv tillhörde nog INTE den riskkategorin i eftermiddag med en Västkustsallad framför sig - fast det är klart. Det blev en Hovdessert, förstås... och hemma väntade Kickas grillade revbenspjäll...

Kicka som har börjat övningsköra - fast inte med Mamma Gittan. Kicka får lära sig grunderna på körskolan först. Klokt tänk för vi vet väl alla att man lägger sig till med en massa olater fast man inte tänker på det. Kicka lånade min M009 och ordande att Automatlåset är på. Hon hittade också en massa spel som var roligt. Det är ju sånt jag inte är intresserad av och brukar radera men det fick jag INTE göra, sa hon.
(Varken Gittan eller Kicka kom med på bild, de heller)

Milla och Jens hade köpt hörlur med mikrofon, liknande de jag hade titta på på Clas Ohlson och till samma pris. De fick jag men hinner inte testa dem idag (klockan r 21.41) så det får bli ett morgondagsprojekt. Ska bli spännande! (Och de finns heller inte med på bild...)

Nu är det dags att sluta dagens blogg och jag gör det med ett citat från min statusrad på FB l:
Tack för all glädje och alla skratt på Hamlet idag! Kan nu blogga om saker som Kalori Magnetism, Rollermålning i sommartorp , 5-5an som blir 54, pommes frites med chokladdip, Kamelbiff, övningskörning utan mammor, In-ear med mikrofon och pannkakor som aldrig jag var med och gjorde fast jag hade för mig det.





Kommentarer
Postat av: Maritha "Ida"

Haha vad kul du skriver!

Tack härliga timmar tillsammans. Tiden gick så fort bara...

/M

2010-01-16 @ 22:15:53
Postat av: Gittan

Timmarna bara flög iväg!!!

Helt underbart att få tillbringa lördagen med er...och det där med Magnetismen.....chokladsåsen stannade ju till vid mig också faktiskt :/



Ser fram mot den där sommarhelgen vid torpet:)

Kram

2010-01-16 @ 22:24:21
URL: http://gittzyh.blogg.se/
Postat av: Mamman

Men så härligt att se att ni har läst!!!! Tack för kommentarerna och välkomna att hålla koll på vad jag skriver!

2010-01-16 @ 23:02:33
URL: http://mariagraube.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0